Het publiek weet ons te vinden voor een onafhankelijk oordeel over journalistiek handelen, werkwijze en producties. Maar dat via ons ook contact met nieuwsmakers of conflictoplossing mogelijk is, lijkt minder bekend. Het zijn vaak juist wel die contacten die constructief zijn en die leiden tot begrip, een correctie, of het eens worden dat de klager en de journalist het niet eens worden (en dat laatste mag natuurlijk ook).
De ombudsman wil vooral bijdragen aan de transparantie van het journalistieke proces, aan inzicht in en reflectie op hoe nieuws gemaakt wordt, op taalgebruik of onderwerpkeuze. Transparantie waarmee de publieke omroepen zich kunnen onderscheiden. Als je “van en voor iedereen” wilt zijn, moet je je ook “door iedereen” laten bevragen. Als brug tussen publiek en journalistiek willen we helpen bij het behouden (en liever nog: vergroten) van de betrouwbaarheid van de journalistieke programma’s op alle platforms. Van Insta tot podcast, en van Teletekst tot de sportprogramma’s.
Dit jaarverslag laat zien wat er in 2019 zoal door Team Ombudsman werd behandeld.