Logo

2018, de ombudsman kijkt terug

Jaarverslag
21 januari 2019

De ombudsman voor de journalistieke producties van de publieke omroepen heeft er twee dienstjaren opzitten. Sinds zij aantrad op 1 januari 2017 kan het publiek een klacht indienen als het vindt dat een journalistiek programma niet volgens de journalistieke normen van de publieke omroepen heeft gehandeld. Daarnaast volgt en onderzoekt de ombudsman op eigen initiatief journalistieke uitingen en handelen van de publieke omroepen en oordeelt daarover in het openbaar.

Publiek maar ook programmamakers en omroepen weten  de ombudsman te vinden met vragen en klachten, een enkele suggestie of compliment. Dat het aantal contacten tussen ombudsman en publiek meer dan verdubbelde ten opzichte van 2017 wil niet zeggen dat de journalisten van de publieke omroepen in 2018 slechter hun werk zijn gaan doen en er dus per saldo meer te klagen viel. Het wil vooral zeggen dat het publiek steeds beter weet dat er een onafhankelijke functionaris is die zonder last of ruggenspraak kan oordelen over journalistiek handelen en werk. Maar ook dat via deze persoon contact met nieuwsmakers of conflictoplossing mogelijk is.

De aanwezigheid van een ombudsman draagt bij aan transparantie over het journalistieke proces, waaronder nieuwsproductie en onderwerpkeuzes. Transparantie die door de samenleving met klem gevraagd wordt. En in het geval van de publieke omroepen nadrukkelijk verwacht of zelfs geëist wordt. “Van mijn belastingcenten…” komt niet voor niets vaak voor in de mails aan de ombudsman.

De ombudsman ziet haar rol als een brug tussen het publiek en de journalistiek van de publieke omroepen, met als belangrijkste doel het behouden (of vergroten) van de betrouwbaarheid van programma’s en uitingen op alle platforms. Haar contract is allereerst met de kijker en luisteraar. Voor hen houdt zij de journalistiek bij de omroepen aan de hoge kwalitatieve standaard die binnen het publiek bestel verwacht mag worden. Dit Jaarverslag geeft een inkijk in wat daar in 2018 bij kwam kijken.

Download het volledige jaarverslag hier.

Publiek zoekt Bron
Asielzoekers in Kijkduin: een "rode loper" zonder context
Ombudsman, mag dit weg? Dat is nog niet zo makkelijk.
Het interview als Zwitsers zakmes
Griekse groei?
Het Nederlandse Transgenderprotocol
Deel deze pagina
Omroepen
AVROTROS